← Tilbage til alle komponenter

Kranksæt & Krankarm

Drivetrain

Kranksættet er din power-leveringsmaskine - hvor din pedalkraft omdannes til forward motion. Fra single-ring simplicity til triple-ring touring setups.

⭐ Hvorfor er det vigtigt?

  • Konverterer pedalkraft til drivetrain motion
  • Gear ratios bestemmer hvor let eller hårdt du pedaler
  • Q-factor påvirker knee alignment og comfort
  • Crankarm længde påvirker leverage og cadence
  • Chainring size bestemmer top speed og climbing ability
  • Stiffness = efficiens - flex spiser watts

🔧 Vedligeholdelse

cleaning

Rens chainrings efter muddy rides - build-up påvirker shifting

inspection

Check for cracks især ved pedal threads og spider

tightness

Check crank bolts er tight - løse cranks ødelægger spindle

chainring wear

Shark-fin teeth = worn out, skal skiftes

bearing service

Bottom bracket bearings skal services yearly hvis du rider meget

chain wear

Slidt kæde slider chainrings hurtigere - skift kæde ved 0.5% wear

⚠️ Almindelige Fejl

Køber kranks uden at check BB standard

Konsekvens: Passer ikke i din frame

Løsning: Tjek frame specs først - BSA, BB30, PF30, osv

For lange crankarms til din højde

Konsekvens: Knee pain, lavere cadence capability

Løsning: Generelt: 170-172.5mm for de fleste mellem 165-185cm

Over-tightener crank bolts

Konsekvens: Stripped threads, damaged spindle

Løsning: Brug torque wrench - typisk 35-40Nm

Skifter til 1x uden at tænke på gear range

Konsekvens: Mangler enten climbing eller top-end gears

Løsning: Beregn gear range først - kræver bred kassette bagved for 1x

Lader chainrings blive for slidte

Konsekvens: Dårlig shifting, øger chain wear, chain drop

Løsning: Skift chainrings når teeth er shark-finned

components

crankarms:
description: Armene der forbinder pedaler til chainrings
materials:
  • Aluminium (most common)
  • Carbon (lightest, stiffest, dyrest)
  • Steel (gamle/budget bikes)
lengths:
165mm: Små riders <160cm, eller track/criterium racers
170mm: Standard for mange riders 160-175cm
172 5mm: Common middle ground, god til de fleste 170-185cm
175mm: Tall riders 180-195cm, eller hvis du vil have mere leverage
177 5 180mm: Meget høje riders 195+cm, eller MTB med high bb
note: Længere arms = mere leverage men lower cadence capability
chainrings:
description: Tandhjulene foran - hvor kæden går
sizes: Måles i tænder (teeth) - 32t, 34t, 50t osv
types:
single: 1 chainring - simplicity (moderne MTB, gravel)
double: 2 chainrings - versatility (road bikes, touring)
triple: 3 chainrings - max range (touring, old school MTB)
bottom bracket:
description: Lejet cranksættet drejer på - kritisk for smoothness
types:
  • Threaded (skrues i)
  • Press-fit (presses i)
  • BB30
  • BSA
  • PF30
note: Bottom bracket fortjener sin egen artikel - vigtigt component
spider:
description: Den del der holder chainrings - kan være removable eller integrated
direct mount: Moderne - chainring mounter direkte på spider (lav vægt)
bolt on: Traditionel - chainrings skrues fast (nemt at skifte)

configurations

1x single:
setup: 1 chainring foran, bred kassette bagved (10-50t eller lignende)
chainring typical: 28-34t (MTB/gravel), 38-46t (road)
pros:
  • Simpelt - ingen front derailleur
  • Let
  • Mindre vedligehold
  • Ingen chain drop risk
  • Cleaner look
cons:
  • Mindre gear range
  • Større jumps mellem gear
  • Chain line ikke optimal i alle gear
  • Hurtigere kassette wear
best for: Moderne MTB, gravel, cyclocross, trail riding
gear range: 400-500% range typisk (med 10-50t kassette)
2x double:
setup: 2 chainrings foran (small + big)
chainring typical: 50/34t (compact road), 52/36t (standard road), 46/30t (gravel)
pros:
  • Større gear range
  • Mindre steps mellem gear
  • Bedre chain line
  • God til både flat og climbs
cons:
  • Mere komplekst
  • Tungere
  • Front shifting kan være tricky
  • Kræver front derailleur
best for: Road cycling, touring, gran fondo, varied terrain
gear range: 500-600% range
3x triple:
setup: 3 chainrings - small, medium, large
chainring typical: 50/39/30t, eller 48/36/26t
pros:
  • Maksimal gear range
  • Kan tackle steep climbs loaded
  • God til heavy touring
cons:
  • Tungt
  • Komplekst
  • Cross-chaining issues
  • Outdated for most riders
best for: Loaded touring, meget bakket terræn, vintage setups
gear range: 600%+ range
note: Stort set forsvundet i moderne bikes - 1x og 2x har overtaget

gear ratios

how it works: Chainring teeth / Cassette teeth = gear ratio
example: 50t chainring med 25t cog = 2.0 ratio = hjulet drejer 2x per pedal stroke
climbing: Lower ratio (small chainring, big cog) = lettere at pedal, langsommere
speed: Higher ratio (big chainring, small cog) = hårdere at pedal, hurtigere
calculation:
32t chainring 10t cog: 3.2 ratio - høj gear til flats/downhill
32t chainring 50t cog: 0.64 ratio - lav gear til steep climbs

chainring sizes by discipline

road racing:
compact: 50/34t - godt til hilly races
standard: 53/39t - pro racers, flat terrain
semi compact: 52/36t - balance mellem de to
gravel:
single: 38-42t med 10-44t kassette
double: 46/30t eller 48/32t
xc mtb:
single: 30-34t med 10-51t kassette
trail enduro mtb:
single: 32-34t med 10-50t kassette
downhill mtb:
single: 34-36t - ikke til climbs, kun descent
touring:
double: 48/32t eller 46/30t med wide cassette
triple: 50/39/30t (old school)

crankarm length impact

shorter 165 170:
pros: Højere cadence capability, bedre clearance (MTB), mindre knee strain
cons: Mindre leverage på climbs, kan føles spinny
longer 175 180:
pros: Mere leverage = lettere at træde hårdt, god til climbs og power
cons: Lavere max cadence, mere knee bend, ground strike risk (MTB)
how to choose: Generelt: Ben længde + riding style. Shorter hvis høj cadence, longer hvis power/leverage

q factor

what: Afstanden mellem hvor dine fødder pedaler (pedal stance width)
narrow: Road bikes - 145-150mm - efficient, aero
wide: MTB - 170-180mm - chainstay clearance, stable
impact: Påvirker knee tracking og hip alignment - vigtigt for knee health

materials

aluminum:
pros: Billigt, light, stift nok til de fleste
cons: Tungere end carbon
price range: 500-3.000 kr
best for: De fleste riders - best value
carbon:
pros: Lettest, stiffest, demper vibrationer
cons: Dyrt, kan gå i stykker ved crash
price range: 3.000-10.000+ kr
best for: Weight weenies, racers, riders med budget
steel:
pros: Billigt, holdbart
cons: Tungt, flexer mere
price range: 300-800 kr
best for: Budget builds, vintage restorations

standards

mounting:
square taper: Old school - billigt, svagt, forældet
octalink isis: Ældre Shimano/SRAM - bedre end square taper
hollowtech ii: Shimano modern - external bearings, stift, populært
gxp: SRAM - lignende Hollowtech
dub: SRAM moderne - 29mm spindle, stiv, emerging standard
bb30: Press-fit - let, men kan være creaky

power meter integration

types:
  • Spider-based (måler total power)
  • Crank arm-based (måler left eller both)
  • Pedal-based (måler ved pedal)
cost: 3.000-12.000 kr for cranks med power meter
note: Kan købe kranksæt med integreret power meter for træning

upgrade considerations

when to upgrade:
  • Hvis dit crankset er heavy steel (gamle bikes)
  • Hvis chainrings er worn og skal skiftes alligevel
  • Hvis du vil skifte fra 2x til 1x for simplicity
  • Hvis du vil add power meter
  • Hvis du vil have stiffness improvement (carbon)
cost benefit: Cranks er ikke billige - prioriter hjul og tires først for performance
compatibility: Skal matche bottom bracket standard og chainline

buying guide

budget replacement:
recommendation: Shimano Tiagra/Deore - solid aluminum
cost: 800-1.500 kr
note: God value, reliable, serviceable
mid range:
recommendation: Shimano 105/SLX, SRAM Rival/NX
cost: 1.500-3.000 kr
note: Excellent performance, durability
high end:
recommendation: Shimano Ultegra/XT, SRAM Force/GX
cost: 3.000-6.000 kr
note: Lighter, stiffer, smoother - marginal gains
race level:
recommendation: Shimano Dura-Ace/XTR, SRAM Red/XX1
cost: 6.000-12.000+ kr
note: Carbon, absolute lightest, pro-level - diminishing returns

1x conversion

why: Simplicity - drop front derailleur, cleaner setup, less maintenance
what you need:
  • Single narrow-wide chainring
  • Clutch rear derailleur
  • Wide-range cassette (10-50t eller lignende)
  • Eventuelt ny chain
cost: 1.500-4.000 kr afhængig af parts
tradeoffs: Mister gear range og små steps, får simplicity og vægt saving

pro tips

  • Narrow-wide chainrings holder kæden bedre på 1x setups - drop chain guide
  • Shorter cranks (165-170mm) giver bedre clearance på MTB over rocks/logs
  • Check crankarm tightness monthly - løs cranks ødelægger spindle hurtigt
  • Brug chain keeper hvis du rider rough terrain med 1x - forhindrer drops
  • Upgrade chainrings før hele cranksættet - ofte alt du behøver

🔗 Relateret Indhold