Gearsystemet giver dig mulighed for at tilpasse modstand og kadence til terrænet. Moderne cykler bruger alt fra single-speed til 13-speed systemer.
📋 Typer & Varianter
Single-speed / Fixie
Kun 1 gear - intet at skifte. Simpelt og let vedligeholdelse.
Pris: 500-2.000 kr
Fordele:
- +Meget simpelt
- +Let vægt
- +Billigt
- +Minimal vedligeholdelse
- +Pålideligt
Ulemper:
- -Hårdt i bakker
- -Ikke optimal kadence
- -Kun til flade områder
1x11 / 1x12 (MTB)
1 chainring foran, 11-12 gear bagved. Moderne MTB standard.
Pris: 3.000-12.000 kr
Fordele:
- +Simpelt system
- +Intet front derailleur
- +Bred gear range
- +Færre fejl
- +Clutch derailleur
Ulemper:
- -Større spring mellem gear
- -Dyrere kassetter
- -Kræver korrekt chainring valg
2x11 (Road/Gravel)
2 chainrings foran, 11 gear bagved. Standard på moderne racercykler.
Pris: 4.000-15.000 kr
Fordele:
- +Tæt gear spacing
- +Stor range
- +Flere gear kombinationer
- +Smooth shifts
Ulemper:
- -Mere komplekst
- -Front derailleur skal justeres
- -Lidt tungere
Di2 / eTap (Elektronisk)
Elektronisk gearskift - trykknapper i stedet for kabler.
Pris: 12.000-35.000 kr
Fordele:
- +Perfekt præcise skift
- +Ingen kabel stretch
- +Kan programmeres
- +Automatic trim
Ulemper:
- -Meget dyrt
- -Kræver opladning
- -Svært at reparere selv
🔧 Vedligeholdelse
weekly
- •Tjek gear skift fungerer smooth
monthly
- •Rengør derailleur
- •Tjek cable tension
- •Justér hvis nødvendigt
yearly
- •Skift kabler og housing
- •Skift kassette
- •Tjek chainrings for slid
⚠️ Almindelige Fejl
✗ Cross-chaining (stor for + stor bag eller lille for + lille bag)
Slider kæde og gear hurtigere, ineffektiv kraftoverførsel
✗ Skifter under fuld belastning
Kan bøje derailleur eller hoppe kæden af
✗ Blander SRAM og Shimano komponenter
Forskellige pull ratios giver dårlige skift
✗ Venter for længe med at skifte kassette
Slidt kassette slider ny kæde hurtigere
💡 Købstips
- •105/Rival er sweet spot for værdi på road bikes
- •1x12 er standard på moderne MTB - simpelt og pålideligt
- •Skift hele groupset på én gang for best compatibility
- •Di2/eTap er fantastisk men ikke nødvendigt
- •Kassetter slides hurtigere end chainrings
- •SRAM og Shimano komponenter kan ikke blandes
- •Køb mid-range i stedet for entry-level - bedre holdbarhed
groupsets
shimano tiagra: Budget road groupset - 10 speed, god kvalitet til prisen
shimano 105: Mest populære road groupset - 11/12 speed, fremragende værdi
shimano ultegra: Høj-ende road - ligner Dura-Ace performance, lavere pris
shimano dura ace: Pro-level - letteste og bedste Shimano road groupset
shimano deore: MTB workhorse - 11/12 speed, meget pålidelig
shimano xt: Høj-ende MTB - fremragende performance til trail riding
sram rival: SRAM road entry - 12 speed, god værdi
sram force: SRAM mid-range - let og smooth shifting
sram gx eagle: MTB 12 speed - god pris/performance ratio
sram xx1 eagle: Top MTB groupset - ultra let 12 speed
gear ratios
climbing: Små chainring foran + stor cog bagved = let gear til bakker
flat: Medium chainring + medium cog = effektiv til fladt terræn
descending: Stor chainring + lille cog = tungt gear til fart nedaf
shifting tips
- •Skift før du når bakken - ikke under klatring
- •Lær at forventnings-skifte baseret på terræn
- •Brug høj kadence (80-100 RPM) i stedet for tunge gear
- •Undgå cross-chaining for længere komponent levetid
- •Trim front derailleur hvis kæden gnider
cadence guide
beginner: 60-80 RPM - langsommere men tungere gear
intermediate: 80-90 RPM - god balance for de fleste
advanced: 90-100 RPM - hurtigere legs, mindre belastning
pro: 100-110 RPM - høj kadence for max efficiency