← Tilbage til alle komponenter

Gearing & Gear System

Drivetrain

Gearsystemet giver dig mulighed for at tilpasse modstand og kadence til terrænet. Moderne cykler bruger alt fra single-speed til 13-speed systemer.

📋 Typer & Varianter

Single-speed / Fixie

Kun 1 gear - intet at skifte. Simpelt og let vedligeholdelse.

Pris: 500-2.000 kr

Fordele:

  • +Meget simpelt
  • +Let vægt
  • +Billigt
  • +Minimal vedligeholdelse
  • +Pålideligt

Ulemper:

  • -Hårdt i bakker
  • -Ikke optimal kadence
  • -Kun til flade områder

1x11 / 1x12 (MTB)

1 chainring foran, 11-12 gear bagved. Moderne MTB standard.

Pris: 3.000-12.000 kr

Fordele:

  • +Simpelt system
  • +Intet front derailleur
  • +Bred gear range
  • +Færre fejl
  • +Clutch derailleur

Ulemper:

  • -Større spring mellem gear
  • -Dyrere kassetter
  • -Kræver korrekt chainring valg

2x11 (Road/Gravel)

2 chainrings foran, 11 gear bagved. Standard på moderne racercykler.

Pris: 4.000-15.000 kr

Fordele:

  • +Tæt gear spacing
  • +Stor range
  • +Flere gear kombinationer
  • +Smooth shifts

Ulemper:

  • -Mere komplekst
  • -Front derailleur skal justeres
  • -Lidt tungere

Di2 / eTap (Elektronisk)

Elektronisk gearskift - trykknapper i stedet for kabler.

Pris: 12.000-35.000 kr

Fordele:

  • +Perfekt præcise skift
  • +Ingen kabel stretch
  • +Kan programmeres
  • +Automatic trim

Ulemper:

  • -Meget dyrt
  • -Kræver opladning
  • -Svært at reparere selv

🔧 Vedligeholdelse

weekly

  • Tjek gear skift fungerer smooth

monthly

  • Rengør derailleur
  • Tjek cable tension
  • Justér hvis nødvendigt

yearly

  • Skift kabler og housing
  • Skift kassette
  • Tjek chainrings for slid

⚠️ Almindelige Fejl

Cross-chaining (stor for + stor bag eller lille for + lille bag)

Slider kæde og gear hurtigere, ineffektiv kraftoverførsel

Skifter under fuld belastning

Kan bøje derailleur eller hoppe kæden af

Blander SRAM og Shimano komponenter

Forskellige pull ratios giver dårlige skift

Venter for længe med at skifte kassette

Slidt kassette slider ny kæde hurtigere

💡 Købstips

  • 105/Rival er sweet spot for værdi på road bikes
  • 1x12 er standard på moderne MTB - simpelt og pålideligt
  • Skift hele groupset på én gang for best compatibility
  • Di2/eTap er fantastisk men ikke nødvendigt
  • Kassetter slides hurtigere end chainrings
  • SRAM og Shimano komponenter kan ikke blandes
  • Køb mid-range i stedet for entry-level - bedre holdbarhed

groupsets

shimano tiagra: Budget road groupset - 10 speed, god kvalitet til prisen
shimano 105: Mest populære road groupset - 11/12 speed, fremragende værdi
shimano ultegra: Høj-ende road - ligner Dura-Ace performance, lavere pris
shimano dura ace: Pro-level - letteste og bedste Shimano road groupset
shimano deore: MTB workhorse - 11/12 speed, meget pålidelig
shimano xt: Høj-ende MTB - fremragende performance til trail riding
sram rival: SRAM road entry - 12 speed, god værdi
sram force: SRAM mid-range - let og smooth shifting
sram gx eagle: MTB 12 speed - god pris/performance ratio
sram xx1 eagle: Top MTB groupset - ultra let 12 speed

gear ratios

climbing: Små chainring foran + stor cog bagved = let gear til bakker
flat: Medium chainring + medium cog = effektiv til fladt terræn
descending: Stor chainring + lille cog = tungt gear til fart nedaf

shifting tips

  • Skift før du når bakken - ikke under klatring
  • Lær at forventnings-skifte baseret på terræn
  • Brug høj kadence (80-100 RPM) i stedet for tunge gear
  • Undgå cross-chaining for længere komponent levetid
  • Trim front derailleur hvis kæden gnider

cadence guide

beginner: 60-80 RPM - langsommere men tungere gear
intermediate: 80-90 RPM - god balance for de fleste
advanced: 90-100 RPM - hurtigere legs, mindre belastning
pro: 100-110 RPM - høj kadence for max efficiency